Mistä selkävaivat johtuvat?

Selkäranka koostuu 7 kaula-, 12 rinta-, 5 lanne-, 5 ristinikamasta ja 3-5 häntänikamasta, jotka muodostavat yhdessä selkärangan. Nikamien ulkonäkö on hiukan erilainen riippuen niiden sijainnista. Nikamien välissä on nikamavälilevy (välilevy), joka vaimentaa iskuja. Jokaisessa nikamassa on nivelliitoksia,
joiden ansiosta nikama liikkuu. Nivelsiteet ja lihakset kiinnittyvät nikamaluiden ulkonemiin. Selkärangan sisällä kulkee selkäydinkanava, jossa selkäydin on suojassa. Perifeeriset hermot lähtevät selkäytimestä nikamien välisistä aukoista kaikkialle kehon lihaksistoon.

Selkäranka on sivusuunnassa S-muotoinen. Kaularanka ja lanneranka taipuvat koveraksi eli lordoosiin. Rintaranka on puolestaan kupera eli taipuu kyfoosiin.

Terveessä selässä lihasten, nivelten, nikamavälilevyjen ja hermojen välinen yhteistyö toimii kitkattomasti, mutta kun jokin selän osista ei toimikaan normaalisti, syntyy ​ongelmia.

Miten voit hoitaa selkäkipuasi?

On lohduttavaa tietää, että 90% kaikista selkäongelmista paranee ajan myötä. Kipu voi kestää muutaman viikon ennen kuin loppuu, joten kannattaa olla kärsivällinen. Akuutit vaivat menevät yleensä nopeasti ohi, kun taas krooniset kivut vaativat jonkin verran enemmän aktiivisuutta ja apua. Oma asenne ja aktiivisuus nopeuttavat paranemista. Ulkopuolinen apu on usein hyödyllistä, mutta sen lisäksi sinun on otettava itse vastuuta omasta toiminnastasi ja kuntoutumisestasi.

Paikallinen kipu

Paikallinen selkäkipu, joka voi säteillä lonkankin alueelle, luokitellaan yleensä ”hyväksi kivuksi”. Se on yleensä parannettavissa liikeharjoitteilla ja jatkamalla selän aktiivista käyttöä.

Noidannuoli

Noidannuoli voi iskeä kuin salama kirkkaalta taivaalta. Yhtäkkiä selkä on kokonaan poissa pelistä. Syitä voi olla useita. Usein kyse on nopean, epätavallisen liikkeen tekemisestä ja siitä, että selkä ei ole lämmitetty ja varautunut odottamattomaan kuormitukseen. Kipu voi vaihdella voimakkuudeltaan ​​ja on useimmiten terävää ja akuuttia. Et voi luottaa selkääsi – sillä on taipumus yllättää ilkeästi. On tärkeää löytää kipua aiheuttamattomia liikkeitä, jotta pystyt ylläpitämään selän toimintaa. Voit yrittää pitää selkäsi liikkuvana kipulääkkeiden ja kevyiden liikeharjoitteiden avulla. Raskaampia kuormia tulisi kuitenkin välttää kivun jatkuessa.

Huono ryhti

Huono ryhti kuormittaa vartalon lihaksistoa, mikä johtaa tiettyjen liikeratojen rajoittumiseen. Jotkut lihasryhmät jäykistyvät ja lyhenevät, kun taas toiset venyvät tarpeettomasti. Virheellinen ryhti vaikuttaa negatiivisesti koko kehon toimintaan ja aiheuttaa erilaisia rasitusperäisiä vaivoja.

Iskias

Iskias tai säteilevä kipu jalassa – tämä kipu sijaitsee jalassa (reisissä, polvissa tai pohkeissa ja jalkaterissä). Tämän kivun aiheuttaa useimmiten nikamavälilevyssä oleva ongelma, josta seuraa tulehdus hermossa. Kuormitus pahentaa oireita ja olo helpottuu yleensä levossa. Iskias voi olla vaikea vaiva, jolloin lääkäri tai terapeutti voi määrätä sinulle kipulääkkeitä lyhyeksi ajaksi. Joskus joudut myös kieltäytymään raskaammista tehtävistä, kunnes tulehdus helpottaa.

Välilevyn pullistuma

Jos nikamavälilevy vaurioituu tai kuormittuu voimakkaasti, välilevyn ulkokudos voi rikkoutua ja syntyy ns. prolapsi eli välilevyn pullistuma.  Osa välilevystä työntyy tuolloin ulos ja alkaa painaa selkäydintä ja hermoja. Kipu voi olla todella lamaavaa ja sinun on vaikea sekä istua että seisoa. Punnertaminen lisää yleensä kipua, ja pahin kipu tuntuu usein pakarassa ja jalassa. Joskus hermoston ongelmat voivat estää sinua nousemasta varpaillesi. Vakavissa tapauksissa voit myös kärsiä tunnottomuudesta sukupuolielinten alueella ja virtsanpidätyskykysi heikkenee. Jos kyseessä on vaikea, pitkäkestoinen kipu ja toiminnan menetys, ongelma saatetaan joutua korjaamaan kirurgisesti.

Selkäydinkanavan ahtauma

Iän myötä sinulle voi kehittyä selkä- ja jalkaongelmia, etenkin seisoessasi ja kävellessäsi. Silloin voi olla kysymys selkärangan jonkinlaisesta supistumisesta. Kulumamuutokset ja nivelrikko voivat aiheuttaa rustoutumista, joka ahtauttaa selkäytimen ja hermojuurten tilaa ja aiheuttaa oireita. Ongelmat kehittyvät pidemmän ajan kuluessa. Totut useimmiten kipuun ja jäykkyyteen, mutta kun ahtauma käy tarpeeksi vaikeaksi, sinun on hakeuduttava lääkäriin ongelman syyn vahvistamiseksi ja muiden sairauksien poissulkemiseksi.

Nivelrikko

Kuten kaikki muu, myös selkä kuluu vuosien varrella. Raskas työ ja kova fyysinen rasitus lisäävät kulumista, joka voi vaikuttaa selän toimintaan. Kulumat eivät itsessään välttämättä aiheuta kipua, mutta voivat jäykistää selkää ja rajoittaa sen liikkuvuutta. Vaikka selkärangan nivelet ovat kuluneet, on tärkeää ylläpitää lihasten kuntoa. Hyvä lihaskunto pitää selkärangan liikkuvana ja estää nivelten lisäkulumista. Voi myös olla järkevää kuormittaa selkää varovaisemmin varmistaen samalla sen jatkuvan käytön. Suojaa myös selkääsi kylmältä ja vältä pidempään kestäviä, epämukavia asentoja.

Säteilevä kipu

Erilaiset sisäelinten häiriöt voivat myös säteillä kipuna selässä. Jos sinulla on selkäkipua, johon et löydä helpotusta, joka on jatkuvaa ja pahenee vähitellen, käy lääkärillä. On hyvä saada nopeasti ammatillista asiantuntemusta joko helpottamaan huoltasi tai selvittämään mahdollisia sairauksia oireiden taustalla.

Tuotteita, joista voi olla apua

Selkävaivojen ennuste

Turha pelko, masentuminen ja eristäytyminen vaikeuttavat tilannetta. Tarkat esitiedot johtavat yleensä diagnoosin, mutta joskus vaaditaan röntgen- tai magneettikuvaus joidenkin vakavien sairauksien poissulkemiseksi. Valitettavasti selän röntgentutkimus paljastaa harvoin ongelman syyn. Magneettikuvauksen osalta on havaittu, että 2/3 löydöksistä on sellaisia, että potilas ei niitä edes tunne. Siksi nämä tutkimukset ovat yleensä melko tarpeettomia. Niitä tarvitaan kuitenkin sulkemaan pois mahdolliset luustomuutokset, välilevynpullistumat ja kasvaimet. Selkäkipu voi aiheuttaa ahdistusta, masennusta ja eristäytyneisyyttä, jotka kaikki vain vaikeuttavat tilannetta. Etsi mieluummin apua lääkäriltä tai terapeutilta, joka ymmärtää selkääsi. On monia taitavia terapeutteja, jotka ovat erikoistuneet juuri selkäongelmiin.

Vuodelepo pahentaa yleensä selkäongelmia lukuun ottamatta vaikeaa iskiasta. Kaikissa muissa tapauksissa liikunnasta ja liikkeellä pysymisestä on merkittävää hyötyä siitä huolimatta, että se saattaa tuntua epämukavalta. Siksi kannattaa harkita kipulääkitystäkin liikkeellä pysymisen mahdollistamiseksi.

Aktiivinen hoito, kuten asiantuntevien terapeuttien suorittama manipulointi, hieronta, akupunktio, pilates, McKenzie-terapia ja jooga, voivat auttaa sinua. Kun oireet helpottuvat ja selkä on palautumassa normaaliin kuntoon, oma aktiivisuutesi ja kunnon ylläpitäminen ratkaisevat. Selkä mukautuu helposti vääriin liikemalleihin, jotka lisäävät ongelmien uusiutumisriskiä. Siksi sinun tulisi korjata mahdolliset virheasennot tietoisesti ja liikkua säännöllisesti.

Milloin sinun tulisi kääntyä lääkärin puoleen?

Koska suurin osa selkävaivoista paranee itsestään muutaman päivän sisällä, lääkärille ei yleensä ole kiirettä.

Käänny lääkärin puoleen jos on:

  • voimakas ahdistus
  • kova kipu, joka ei helpota
  • vähitellen muutamassa päivässä paheneva kipu
  • toimintakyvyn menettäminen ja tuntohäiriöt
  • jos kipu ei lakkaa 1-2 viikon kuluessa

Muista

  • Selkäkivuilla on erinomainen ennuste – 90% paranee hyvin.
  • Paraneminen voi viedä muutaman viikon.
  • Pienillä muutoksilla voi olla suuri vaikutus – parempi ryhti, ergonomia, oikea harjoittelu ja oma asenteesi vaikuttavat merkittävästi siihen, miten selkäsi voi tulevaisuudessa.

Linimentit ja lihasvoiteet

Jos niska on jännittynyt tai lihakset ovat ylirasittuneet, lihasvoiteet rentouttavat ja toimivat tehokkaana ensiapuna vaivoihin. Jos vaiva jatkuu pitkään, käänny ammattilaisen puoleen.
Katso tuotteet

Manuaalit ja ohjekirjat

Pieniä vaivoja voi myös hoitaa ja ennaltaehkäistä itse, kunhan tietää mitä tekee. Selkeät ja kuvitetut ohjekirjat soveltuvat hyvin myös fysioterapeuteille.
Katso tuotteet

Ryhtipaidat

Ensimmäinen aluspaita, joka antaa hyvän ryhdin koko päiväksi.
Katso tuotteet

Ortopediset tuet

Tukea ja lievitystä nivelille ja lihaksille.
Katso tuotteet

Ergonomiset selkärullat McKenzie

Tehokkaita ryhtiäkorjaavia tuotteita erilaisiin selkä- ja niskavaivoihin.
Katso tuotteet

Istuma- ja niskatyynyt

Istumatyynyt ovat oiva apuväline paremman istuma-asennon saavuttamiseksi tai istuma-asennosta ylösnousemiseen. Jos haluat paremmat yöunet niin voit testata meidän säädettäviä niskatyynyjämme.
Katso tuotteet